sumber dipetik dari http://khalifahgayong.wordpress.com/2010/05/18/silat-pulut-atau-gayong-pulut/
Pengenalan
Silat pulut adalah satu persembahan, permainan dan seni mencipta buah
dalam sesebuah pertubuhan silat melayu semenanjung. Silat pulut bukan
suatu pelajaran wajib yang di kursuskan kepada pesilat-pesilat. Seni
silat pulut ini adalah amalan seni gelanggang bangsal yang kini
dimasukkan dalam kurikulum silat melayu di Semenanjung Malaysia. Silat
pulut tercipta daripada gabungan beberapa pergerakan anggota badan yang
terdapat dalam seni mempertahankan diri yang membentuk satu latihan
riadah. Amalan silat pulut dipercayai dapat melancarkan aliran darah dan
sistem pernafasan selain membentuk stamina serta daya tahan pada
individu yang mengamalkannya.
Seni silat pulut ini juga adalah satu bentuk persembahan yang telah
meresap kedalam adat istiadat melayu semenanjung dengan diiringi muzik
silat baku iaitu gendang ibu, gendang anak, gong dan serunai. Disamping
itu, seni mempertahankan diri melayu yang unik ini diberi nama silat
pulut kerana pesilat yang mempersembahkan seni silat pulut ini diberi
sebungkus bunga telor bersama-sama pulut didalamnya. Pulut telah menjadi
biasanya menjadi hidangan wajib yang disediakan dimana-mana majlis
kenduri kahwin dalam sesebuah kampung.
Asal-usul silat pulut.
Seni Silat Pulut adalah merupakan permainan silat turun temurun dari
warisan nenek moyang kita. Sejarah mengenainya tidak begitu jelas, namun
terdapat beberapa teori yang menyebut tentang sejarah silat pulut ini.
Sejak kejatuhan kerajaan Melayu Tradisi di Semenanjung, silat telah
terpinggir daripada istana dan pertahanan negara telah diperkenalkan
dengan sistem pertahanan barat. Orang perang dan pahlawan telah kembali
ke desa dan terus mengembangkan Ilmu Seni Perang Melayu atau institusi
pendidikan kepahlawaan Melayu. Bagi mengelakkan ilmu kepahlawanan itu
daripada pengetahuan penjajah lalu dijadikan satu permainan tradisi yang
didalamnya terdapat serang dan beladiri, dinamakan Silat Pulut.
Permainan ini berkonsepkan sifar kecederaan di samping menjaga adat
tatasusila agar ianya menjadi harmoni. `Bunga Sembah’ atau `Lela Sembah’
dilakukan sebagai hormat tetamu yang kehadiran mereka diraikan.
Silat Seni Gayung Fatani merupakan aliran Silat Melayu yakni silat
tempatan atau Seni Silat Melayu Tradisi Semenanjung dari yang serumpun
dan sebenih dengannya, seperti yang diamalkan oleh masyarakat Melayu di
Semenanjung Tanah Melayu dan daerah yang sempadan dengannya, dikenali
sebagai Silat Pulut atau Gayung Pulut. Silat menjadi permainan yang
kerap dipersembah di majlis-majlis rasmi, nikah-kahwin atau
kenduri-kendara makan pulut, di mana setiap pesilat yang bermain
dihadiahkan sekepal pulut berhias bunga telur, maka dinamakan ianya
`silat pulut’ atau `gayung pulut’. Permainan silat ini biasanya
dipersembahkan ketika majlis perkahwinan dan biasanya pesilat-pesilat
pada zaman dahulu akan mengambil sedikit pulut dan disuapkan ke mulut
pengantin.
Permainan silat dahulu biasanya diakhiri dengan banyak berlakunya
kecederaan kepada pesilat. Dan para pendekar2 ketika itu memainkan silat
ini sebagai menggantikan kepada pertempuran yang sebenarnya. Namun
rahsia permainan silat ini hanyalah diketahui oleh mereka yang
mengamalkannya, walaupun luarannya nampak begitu lembut dan bersopan.
Begitulah indah dan cantiknya nilai tradisi Melayu. Perkara ini banyak
tidak diketahui oleh generasi masakini yang sibuk kepada kebendaan dan
harta. Ada juga teori mengatakan permainan ini sekiranya lawan dikunci,
jikalau dia bergerak maka akan semakin terkunci ibarat pulut yang
melekit2.
Seni yang dipelihara.
Permainan ini berkonsepkan sifar kecederaan di samping menjaga adat
tatasusila agar ianya menjadi harmoni. `Bunga Sembah’ atau `Lela Sembah’
dilakukan sebagai hormat tetamu yang kehadiran mereka diraikan.
Permainannya, secara berpasangan, dua pesilat akan berhadapan dan
melakukan `pecah langkah’ atau `belebat silat’ mengatur strategi
serangbela yang dimulakan dengan `sikap jual’ dan `sikap beli’.
Kedua-dua pesilat menggunakan kaedah yang tidak mencederakan, malah
dapat menampilkan kaedah yang sulit dalam bentuk yang menghiburkan.
Permainan tersebut sesuai dengan perkataan silat. `Si elat’ sebagai
ganti nama pelaku, `elat’ bermakna usaha mengelirukan, tipu daya,
muslihat dan `ilat’ bermaksud kecelakaan, kemalangan atau kerugian.
Pada tahun 70an, keluar pula arahan semua kumpulan silat wajib
didaftarkan agar dapat bergerak secara sah, maka wujudlah pelbagai nama
perguruan silat dari aliran silat Melayu, antaranya Pertubuhan Seni
Gayung Fatani Malaysia (PSGFM). Pada tahun 1983, pertubuhan ini telah
diiktiraf sebagai ahli badan pendiri PESAKA Malaysia. Dengan itu, silat
asli tempatan atau seni silat Melayu tradisi semenanjung yang dikenali
sebagai silat pulut atau gayung pulut mendapat nama serta bersaing
dengan perguruan silat baru yang diciptakan beberapa orang tokoh silat
dan aliran perguruan pencak silat.
PSGFM telah mengembangkan kaedah pendidikan silat tradisi `gelanggang
bangsal’ yang diasaskan oleh Syeikh Abdul Rahman Tohir (1816-1839), di
Pendang, Kedah Darul Aman. Kandungan pelajaran silat meliputi aspek
seni, beladiri, sukan, muzik, silat baku Malaysia dan kerohanian yang
berdasarkan seni budaya Melayu bersendikan syarak. Pada tahun 1976,
penulis (Allahyarham Tuan Haji Anuar bin Abdul Wahab AMN 19-2009) telah
diangkat sebagai Guru Utama. Penulis telah meningkatkan mutu pendidikan
silat tradisi gelanggang kepada sebuah kurikulum silat yang telus dan
setara. Berdasarkan kurikulum silat tradisi ini (sebelum 1976-1986),
menjadi dasar kepada “Kurikulum Baru PSGFM” (1986-2004) dan “Kurikulum
Silat PSGFM Moden Piawai 2002″.
Kaedah permainan silat pulut atau gayung pulut masih kekal dalam
tradisi silat perguruan silat tradisi perguruan ini. Kurikulum silat
baru telah menjadi faktor utama PSGFM berjaya menjadi juara kumpulan
dalam kejuaraan silat kebangsaan pada 1991, 1992 dan 1994. Kurikulum
tersebut turut membantu PSGFM berjaya dinobatkan sebagai juara kumpulan
persembahan terbaik dalam kejuaraan seni beladiri dunia ANJURAN
International Martial Arts Games Committee (IMGC) pada 2004 dan 2005.
PSGFM lebih dikenali di peringkat antarabangsa apabila pasukan silat
PSGFM diberi kesempatan mempersembahkan silat bersama-sama sebelas
pasukan seni beladiri terbaik duni iaitu judo, sumo, karate, jujitsu,
samurai, capoeira, free-style, nunchaku, taekwando dan sholin kung fu
dalam program jelajah 15 kota Jerman pada 2004.
Teknik-teknik silat pulut.
Silat pulut mengandungi pelbagai teknik rahsia yang tidak di
pertontonkan kepada khalayak ramai. Namun begitu, teknik asas silat
pulut dapat di pelajari dengan begitu mudah walaupun memakan masa untuk
menguasainya dengan sempurna. Teknik asas silat pulut terbahagi kepada
beberapa kaedah iaitu, untuk pembukaan atau permulaan biasanya dua orang
pesilat akan berdiri pada kotak berbentuk segiempat tepat. Dua orang
pesilat ini akan mengadap berhadapan sebaris dengan garis yang
bersebelahan antara satu sama lain. Dua orang pesilat ini tadi akan
membuat langkah sembah mengikut bentuk segiempat tepat sehingga kembali
ke tempat mula-mula mereka berdiri. Kemudian pesilat tadi akan melakukan
teknik melilit iaitu dengan mengelilingi segiempat tepat tadi dalam
bentuk bulatan. Teknik ini adalah satu asas yang telah di tetapkan dalam
permainan silat pulut.
Seterusnya, setelah melakukan teknik melilit, pesilat akan berhadapan
dan teknik galah panjang dimainkan. Teknik galah panjang ini serupa
dengan permainan galah panjang yang dimainkan masyarakat melayu. Pesilat
akan bergerak ke arah yang sama, jika persilat A bergerak ke kanan,
pesilat B akan ikut bergerak ke kanan lawannya dan sebaliknya.
Pergerakan galah panjang ini mencantikkan lagi seni tempur pulut ini.
Permainan ini akhirnya dimulakan dengan iga serangan asas iaitu serangan
tikam, belah dan parang. Teknik tikam dilakukan dengan penyerang
melancarkan serangan bagai membawa senjata tajam di pergelangan tangan.
Serangan yang dilancarkan tidak seperti seni pencak silat yang laju dan
lincah tetapi dilakukan dengan tenang dan dalam gerakan yang lambat.
Teknik tikam ini akan disambut oleh tukang sambut yang menanti serangan.
Setelah buah tikam disambut dengan kemas, penyambut tadi akan mengunci
bahagian kaki lawan dengan menyendal kaki lawan pada bahagian belakang
lututnya. Tikaman pihak lawan tadi akan cuba dipatahkan dengan menolak
sendi tangan pihak lawan ke atas. Orang yang menikam tadi akan
menyelamatkan dirinya dari dipatahkan tangannya dengan melakukan teknik
kedu[1].
Kemudian penyerang akan melepaskan tangan dengan membuat sisipan pada lengan pihak lawan. Perlakuan sagang[2]
akan terjadi apabila penyerang dapat melepaskan tangannya dan penyambut
dalam kedudukan rapat bahu bertemu bahu dan belakang lutut bertindih
antara satu sama lain. Kemudian, buah potong dilancarkan oleh penyerang
bagi melepaskan diri. Buah potong dilakukan dengan menggunakan tangan
yang menyerang atau tangan yang tidak dikunci untuk melepaskan diri.
Jika kedua-dua pesilat telah berada pada kedudukan jarak yang agak jauh,
buah pelepas dilakukan. Buah pelepas adalah teknik penamat bagi
serangan yang dilancarkan. Apabila buah pelepas dilaksanakan, kedua-dua
pesilat..akan terpisah dan permainan akan disambung atau ditamatkan.
No comments :
Post a Comment